воскресенье

Педагогічні технології викладання української мови та літератури

Сьогодення потребує від педагога-практика високого професіоналізму, володіння сучасними технологіями навчання і виховання, бажання та вміння постійно вчитися й самовдосконалюватися.
Для сучасної освіти характерним є пошук нових педагогічних технологій, що пов’язано з відмовою від традиційного навчання та виховання, з ідеєю цілісності педагогічного процесу як системи, що спирається на теорії загальнолюдських цінностей, гуманізації, особистісно-зорієнтованого підходу, пріоритету суб’єкт-суб’єктних відносин.
У педагогічній діяльності головними діючими особами є вчитель та дитина. Учитель, як суб’єкт діяльності, керує навчально-виховним процесом, забезпечує його освітній, виховний і розвивальний характер. Удосконалення педагогічної діяльності впливає на розвиток особистості вчителя та учня.
У сучасній дидактиці представлені найрізноманітніші технології. Але головним критерієм оцінки педагогічної технології є її ефективність.
Педагогічна технологія – це алгоритм, сукупність цілей, змісту і засобів для досягнення запланованих результатів навчання. Вітчизняну теорію та практику здійснення технологічних підходів до навчання відображено  в наукових працях П.Я. Гальперина,      Н Ф. Тализіної, Ю. К. Бабанського, П. М. Єрдієва, М.В. Кларіна та інших.
Серед перспективних освітніх технологій можна виділити наступні: інтерактивні, проектні, текстоцентричні, інформаційні, організації групової навчальної діяльності тощо.
Відомі вчені-дослідники М.І. Пентилюк, С.А. Омельчук, О. Куцевол вивчали це питання, проводили апробацію складених підручників, навчальних посібників.
Ефективними вважають уроки української словесності з використанням інтерактивних технологій навчання, які активізують процес особистісно-зорієнтованого навчання й унеможливлюють домінування одного учасника навчального процесу над іншим.
Під час використання інтерактивних технологій учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчально-виховного процесу. Вони спільно визначають мету та засоби діяльності, прогнозують результати навчання. Учитель виступає лише в ролі організатора процесу навчання, координатора роботи груп, фасилітатора дискусій тощо. Саме інтерактивні технології створюють атмосферу співробітництва, сприяють усебічному розвитку кожного зокрема.






Інтерактивні технології кооперативного навчання
1.      Робота в парах
Мета: сприяння розвиток навичок спілкування, критичного мислення, вміння висловлюватися, переконувати й вести дискусію.
Як організувати роботу:
·   Учням пропонується конкретне завдання.
·  Об’єднання учнів у пари.
· Обговорення завдання у парі (вказується час обговорення).
· Представлення результатів роботи.
2.      «Два-чотири-всі разом»
Мета: розвиток навичок спілкування у групі, вміння переконувати й вести дискусію.
Як організувати роботу:
·         Постановка питання для обговорення із встановленням часу.
·         Об’єднання учнів у пари для обговорення своїх ідей (пари повинні дійти спільної думки щодо вирішуваної проблеми протягом вказаного часу).
·         Об’єднати пари у четвірки для обговорення попередньо досягнутих рішень щодо поставленої проблеми. Прийняття спільного рішення є обов’язковим.
3.      «Карусель»
Мета: вдосконалення навичок обговорення дискусійних питань у групі з різними партнерами, обговорення гострої проблеми з діаметрально протилежних позицій.
Як організувати роботу:
·         Розставити стільці у два кола (внутрішнє і зовнішнє).
·         Учні сідають один навпроти одного, ознайомлюються із завданням.
·         Внутрішнє коло нерухоме, а зовнішнє-рухоме. За сигналом ведучого учасники пересуваються на один стілець праворуч і опиняються перед новим партнером. Так проходить усе коло, обговорюючи поставлене завдання.


4.      «Акваріум»
Мета: вдосконалення навичок дискутувати в малих групах та вміння аргументувати власну позицію.
Як організувати роботу:
·         Об’єднати учнів у групи, ознайомити із завданням.
·         Одна із груп сідає у центр класу й отримує завдання для проведення групової дискусії (зачитується завдання вголос, 3-5 хв. Обговорюється проблема, підсумовується дискусія, згідно з прийнятим спільним рішенням).
·         Учні, які перебувають у зовнішньому колі, не втручаються у хід дискусії.
·         Після закінчення дискусії група повертається на свої місця, а вчитель веде бесіду з класом (2-3 хв.) за такими питаннями: Чи погоджуєтеся ви з думкою групи? Чи була ця думка достатньо аргументована? Який з аргументів вважаєте найбільш переконливим?
·         Місце в «акваріумі» займає інша група й обговорює іншу ситуацію.
·         Підсумки роботи в групах.
5.      «Вільний мікрофон»
Мета: надання можливості кожному учневі висловити свою думку чи позицію стосовно вирішуваної проблеми.
Як організувати роботу:
·         Постановка запитання.
·         Уявний мікрофон (ручка, олівець тощо), який передаватиметься тому, хто бажає висловитися.
·         Надання слова лише тому, хто отримує «уявний» мікрофон.
·         Швидка і лаконічна відповідь.
·         Відповіді без коментарів і оцінок.




6.      «Займи позицію»
Мета: демонстрація розмаїття поглядів на проблему, усвідомлення можливості протилежних позицій щодо її вирішення.Як організувати роботу:
·         Пропонують тему, і потрібно висловити думку з приводу неї.
·         Вибір плаката («так» «ні» «не знаю»), який відповідає позиції даного учня.
·         Обґрунтування своєї позиції.
·         Уважне вислуховування аргументів інших учнів.
·         Якщо після обговорення дискусійного питання позиція змінюється, то слід перейти до іншого плаката і пояснити причину зміни своєї позиції.
7.      «Метод прес»
Мета: навчити учнів виробляти й формулювати аргументи, висловлювати думки з дискусійних питань у виразній і стислій формі, переконувати інших.
Як організувати роботу:
·         Позиція: «Я вважаю, що…» (висловлення своєї думки).
·         Обґрунтування «Тому що…» (на чому ґрунтується докази на підтримку вашої позиції).
·         Приклад «Наприклад…» (факти, дані, що підтверджують позицію).
·         Висновки «Отже (тому), я вважаю…» (узагальнення думки).
8.      «Кубування»
Мета: розвивати аналітико-синтетичне мислення, вдосконалювати вміння чітко і конкретно висловлювати власну думку щодо поставленого завдання. Цю методику можна застосувати як у групах, так і в парах. Завдання написані на сторонах куба.
Як організувати роботу:
·         Назвіть, опишіть....
·         Порівняйте…
·         Висловіть своє ставлення…
·         Аргументи «за» і «проти».
·         Застосуйте.
Це тільки деякі інтерактивні технології, які можна використовувати на уроках української словесності. Бо уроки української словесності – це напружена, науково організована й результативна праця всіх учнів у співтворчості з учителем. Використання запропонованих технологій сприятиме розвитку творчого мислення, культури спілкування, читацьких інтересів, самоствердження особистості.

Комментариев нет:

Отправить комментарий